Mindfulness Meditatie

Stiltedag mindfulness

 

 

 

Mindfulness oefeningen houden in:

o het beoefenen van een vorm van meditatie

o je aandacht richten op een zintuiglijke ervaring zoals geluid, aanraking, geuren, geluiden en lichaamssensaties

je volledige aandacht geven aan deze ervaringen, zonder oordeel of afleiding.

Het is gemakkelijk om mindfulness te beoefenen, laat staan het onder de knie te krijgen, want er zijn veel verschillende stijlen en vormen van meditatie. Mindfulness meditatie wordt door veel meditatieleraren omschreven als simpelweg in het huidige moment zijn, zonder oordeel, gehechtheid, afleiding of vergelijking. Het gaat erom aandacht te schenken aan alles wat je ziet in de ruimte om je heen, zonder daar iets bij te kunnen verzinnen. Het is echt een actief proces dat voortdurende en uitputtende aandacht vereist.

Het idee van mindfulness is dat je je levendiger gaat voelen als je je aandacht bij een interessant object houdt. Het betekent dat je aandacht uitgaat naar die dingen die je kunt waarnemen in plaats van aandacht te besteden aan wat je niet kunt waarnemen. Dus in het huidige moment zijn helpt om een gevoel van kalmte en vrede te creëren. Je leven zal veel minder stressvol worden als je in het huidige moment kunt blijven.

In het verleden dachten veel mensen aan meditatie als een manier om echte blijvende vrede te vinden. Terwijl ze op een pad liepen, de stilte ervoeren, inkt dronken of naar de wind luisterden, hadden sommige mensen de onjuiste overtuiging dat ze vrij van wereldse zorgen en angsten zouden ervaren. Dit is een volkomen foutieve perceptie. In plaats daarvan is meditatie, zoals het tegenwoordig onderwezen wordt, en vooral zoals Dr. Jon Kabat-Zinn het uiteengezet heeft, een methode of techniek om bewustzijn naar het huidige moment te brengen, in spontane mindfulness te vervallen, en innerlijke vrede te vinden.

Veel mensen ervaren andere voordelen, waaronder het verlichten van pijn, het vergroten van het vermogen om pijn onder controle te houden, het loslaten van emotionele bagage, het verminderen van stress/effecten, het vergroten van ontspanning, het verminderen van angst, etc.. Met andere woorden, als je regelmatig mediteert, zal je levenskwaliteit drastisch veranderen. Niet alleen zul je beter slapen en op rustgevende tijden wakker worden, maar je bent je ook meer bewust van het huidige moment en beter in staat om je gedachten te richten op een betere toekomst. Met mindfulness meditatie hoeft u niet langer te zoeken naar de “Hemayat”, de vrede die alle menselijke ervaringen overstijgt. Je zult ontwaken tot deze vrede in jezelf.

“Meditatie transformeert beperkingen. Het opent je capaciteiten om te groeien naar je visie van wie je kunt zijn. Meditatie helpt je het pad te bewandelen naar je potentieel.” ~ Jon Kabat-Zinn

Hieronder volgt een korte beschrijving van de stappen die worden genomen bij mindfulness meditatie.

Een ideale techniek om je volledige beoefening te beginnen is te experimenteren met één meditatiedoel per week. Kijk of je de volgende week oefent en dan nog een. Onthoud dat de beoefening of het proces van mindfulness meditatie continu is. Het is de praktijk die maakt dat het allemaal zo moeiteloos lijkt.

Gebruik een rustige plaats om te zitten of te liggen.

Ga rustig zitten met je voeten op de grond en je ogen gesloten.

Concentreer je aandacht op je ademhaling, gedurende een paar minuten.

Als er een gedachte binnenvliegt, laat die dan gaan. Blijf je aandacht terugbrengen naar je ademhaling.

Als je afgeleid wordt door een gedachte, zoals een zorg, kun je terugkeren naar je ademhaling. Houd je aandacht op de stroom van je adem.

Rust uit als je het gevoel hebt dat je overmand wordt door een gevoel van vermoeidheid.

Voel hoe je lichaam voelt terwijl je in het huidige moment bent.

Voel hoe het voelt als je je niet bewust bent van jezelf maar ervaart wat er gebeurt.

Concentreer je op een gedachte op het moment dat je je ervan bewust wordt.

Concentreer je op één object in je gezichtsveld. Dat kunnen je voeten zijn of het kan een grens zijn of een vlek op de muur of het plafond. Het kan een bekend voorwerp zijn dat je kunt zien; of het kan een troostend voorwerp zijn zoals je er een in een film hebt gezien. Wat het ook is, concentreer je voor één moment op één voorwerp en open je ogen, waar je ook bent.

Leave a Reply

Your email address will not be published.